De oorsprong van Balk Shipyard gaat terug naar 1798, toen Sijbrand Balk de werf in Elburg overnam waar zijn familie sinds 1787 al werkzaam was. Voor 1.220 gulden, destijds een aanzienlijk bedrag, kocht hij de faciliteiten en bouwde datzelfde jaar zijn eerste houten vissersschip. Daarmee werd de basis gelegd voor een familiebedrijf dat al meer dan twee eeuwen bestaat.
225 jaar expertise
Balk Shipyard werd opgericht in 1798 in Elburg, een historisch vissersstadje aan de voormalige Zuiderzee. Wat begon als een kleine werf voor houten vissersschepen, groeide uit tot een internationaal erkende jachtwerf voor superjachten tot 65 meter. Generatie op generatie bleef de werf in handen van de familie Balk en vormde zo de basis voor een eeuwenlange traditie van vakmanschap, toewijding en innovatie.
In 2004 verhuisde de werf naar Urk om ruimte te maken voor groei en modernisering. De oorspronkelijke werf in Elburg is vandaag de dag een museum, waar het ambacht van houten scheepsbouw wordt bewaard en gedeeld met bezoekers.
Op de nieuwe locatie op Urk verschoof de focus naar refits, rebuilds en op maat gemaakte projecten voor superjachten.
In de afgelopen tien jaar realiseerde Balk Shipyard meer dan zestig projecten, van complete verbouwingen tot technisch uitdagende moderniseringen. Ieder project wordt met zorg en precisie uitgevoerd. Een sprekend voorbeeld is het 64,52 meter lange zeiljacht Mikhail S. Vorontsov, dat in 2014 werd bekroond met de World Superyacht Award. Het is een illustratie van wat er mogelijk is wanneer vakmanschap, kennis en samenwerking samenkomen.


Sijbrand Balk, 1774 - 1841

Hartger Rensen Balk, 1798 - 1883
In 1838 droeg Sijbrand de werf over aan zijn neef Hartger Rensen Balk. Onder zijn leiding bleef de werf zich richten op de bouw van houten schepen.

Hendrik Roelof Balk, 1825 - 1891
Hendrik Roelof Balk was de oudste zoon van Hartger Rensen Balk. Net zoals zijn vader bouwde hij houten schepen op de werf in Elburg.

Hartger Balk, 1853 - 1923
De recessie aan het einde van de 17e eeuw zorgde ervoor dat de opvolger van Hendrik Roelof Balk, Hartger Balk, de werf moest verkopen. Een andere scheepswerf kocht de scheepswerf, maar verkocht het een aantal jaren later aan de jongere broer van Hartger: Cornelis Balk.

Cornelis Balk, 1863 - 1933
In het begin van de twintigste eeuw kreeg Elburg te maken met grote veranderingen door de aanleg van de Afsluitdijk in 1932. De Zuiderzee werd het IJsselmeer en de visserij verdween vrijwel volledig uit het stadje. Dit had grote gevolgen voor de lokale maritieme industrie. Desondanks wist de familie Balk het hoofd boven water te houden.

Daan Balk, 1904 - 1986
In 1937 nam Daan Balk het bedrijf over en zette koers richting de toekomst. Hij moderniseerde de werf en introduceerde staalbouw. Zo werden er niet alleen kleine jachten gebouwd, maar ook constructies voor andere werven. Innovaties volgden elkaar snel op en en traditionele glijhelling op de werf maakte plaats voor een trolleysysteem. Zo bleef de familie Balk investeren in de scheepswerf.

Bart Balk, 1939 - 1998
De zoon van Daan, Bart Balk, nam het roer over en veranderde van koers. Na een periode op zee als ingenieur, nam hij de leiding over en verschoof de focus van nieuwbouw naar refit en reparatie.

Daan Balk, 1968
In 1998 overleed Bart Balk en nam zijn zoon Daan Balk de scheepswerf over. Vier jaar later, in 2002, ontving Balk Shipyard het exclusieve predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Een bijzondere erkenning van kwaliteit en continuïteit. Onder leiding van Daan kreeg de werf bovendien de eervolle opdracht om een schip te bouwen ter gelegenheid van het zilveren jubileum van koningin Beatrix.
De werf groeide in deze periode gestaag en de locatie in Elburg werd uiteindelijk te klein. In 2004 besloot Daan de werf te verplaatsen naar het havenstadje Urk. Het terrein werd overgenomen van de familie Metz. Na drie jaar van voorbereiding en bouw opende de nieuwe werf in juni 2007 haar deuren. Tot op de dag van vandaag is dit de thuisbasis van Balk Shipyard.